Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

lørdag 6. juli 2013

Lucia-kort

Dette passer vel ikke helt inn ettersom det er midtsommer nå, men jeg er så glad i Lucia-kortene mine! Det er ikke så veldig mange av dem, ikke som jeg har funnet i alle fall og det er vel ganske naturlig at de fleste er av svenske kunstnere. Lucia-tradisjonen er jo mye sterkere hos Søta bror enn her hos oss.

Først to kort av Aina Stenberg:


Jeg liker hennes "strek" og har flere andre små-kort fra henne også.


Så en blid Lucia med et kor av stjerne-gutter og -jenter fra Astrid Østerlings hånd:


Carl Larsson har også vært innom Lucia-temaet: med kortet Lucia:


Elsa Beskow har mange aldeles nydelige kort, men så langt har jeg bare funnet dette med Lucia-motiv, det heter Stjärngossarna og er kort nr. 10 i en serie med Elsa Beskow-kort:


Erik Forsman har tegnet dette kortet av Staffan, egentlig har ikke Staffan noe med Lucia-feiringen å gjøre, men er en langt eldre figur. Han ble stenet i år 35 e.kr. og er den eldste kristne martyr. Men i Sverige synges gjerne sangen om Staffan stalledreng av Lucia-ternene så derfor tar jeg med dette kortet også.


Erkers Marie Persson har også tegnet flere Lucia-kort og dette fikk også Heidi L tak i til meg. Det er poststemplet i Sverige i 1990 og portoen er 2,30 svenske kroner. Nr. 120.


Dette er også Erkers Marie Persson og jeg synes motivet er så fint, hestegal som jeg er:


Selvfølgelig har også Jenny Nyström tegnet Lucia:


Jenny Nyström er regnet som "tomternas mamma" i Sverige og her har hun tegnet en tomte som bærer på en liten Lucia:


Også Maj Fagerberg har kombinert nissen og Lucia på et av sine kort, Luciauppvakning:


Denne rariteten er det eneste fotografiske postkortet jeg har med Lucia-motiv og det har jeg fått i gave av Heidi L og ble veldig, veldig glad for det! Kortet er nok ganske gammelt og bildet er tydeligvis tatt på Skansen i Sverige etter teksten på kortet å dømme, Skansen Lucia står det.


Om det er noen som samler på Lucia-kort eller har noen for salg så ta gjerne kontakt! hypatias@live.no

1 kommentar:

  1. Lillespostkort: Thank you of this great collection of Lucia cards. They're beautiful and I really enjoyed finding your site! Great work! I wanted to let you know that I've shared a link to you for these cards after sharing a few on a post that I've just done about Lucia. If you have any think you'd like to add, please find me at http://www.willowday.com/2014/12/lucia-make-lucia-buns-and-lucia.html! Thanks again!

    SvarSlett